Det å gi ut firmagaver er et kvalitetsstempel i seg selv. En bedrift som for eksempel har penner med gravert logo, eller hettegensere med trykk, fremstår ambisiøs og selvsikker. Å ha ditt firmanavn trykket på ulike plagg og gjenstander, gjør at du ser profesjonell ut.

Dersom du har mulighet til å gi ut firmagaver til dine kunder og ansatte, styrkes båndet dere imellom. En gave som uoppfordret skjenkes en annen part, viser takknemlighet ovenfor den andre, og viser at bedriften faktisk har overskudd nok til å kunne påta seg den utgiften det å gi bort gaver er. Selv om det å gi gaver kan ses på som en form for investering.

Å gi bort gaver når en på ingen måte er pliktig til det, gjør mottakeren takknemlig, i tillegg til at det viser deg og ditt selskaps takknemlighet ovenfor kunden/ansatte. En slik gest erkjenner forholdet mellom de to parter, og er med på å vise hvordan begge parter er avhengige av hverandre.

Vis at du setter pris på mottakeren

Hva slags gaver vi skjenker noen, sier mye om oss. Når vi for eksempel åpner en bursdagspresang en nær venn har gitt oss, finner vi fort ut om vedkommende har lagt noen tanker bak gaven, eller om de bare har kjøpt noe billig og enkelt bare for å bli ferdig med det. På samme vis vil en anstendig gave som det tydelig ligger mye omtanke bak, og som er relevant for mottakeren, vise at du og din bedrift tar forholdet deres på alvor.

Lik et håndskrevet kort til en nær venn som ligger på sykehus gjør bedre inntrykk enn et kjøpt kort med ordene “bli frisk” digitalt påskrevet, blir en firmagave med et personlig preg i større grad verdsatt enn en “standardisert” gave. Dette er igjen lønnsomt for bedriften. Fornøyde kunder kommer jo som kjent alltid tilbake. Gjør deg derfor noen grundige tanker om hva du skal gi som gaver.